Publicatiedatum: 27 februari 2025
Zorgtoezichthouder NZa heeft voor het eerst een zorgverzekeraar onder verscherpt toezicht gesteld. CZ moet meer doen om verzekerden die op een wachtlijst staan te helpen. Wat mag je als klant precies van je verzekeraar verwachten?
Het stond er wellicht in wat verhullende taal, maar voor de goede verstaander was het bericht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) duidelijk en streng. Voor het eerst stelde die zorgtoezichthouder een zorgverzekeraar onder verscherpt toezicht, omdat die te weinig zou doen om verzekerden die op een wachtlijst staan tijdig aan goede zorg te helpen.
De tik op de vingers was voor CZ en hoewel niet bekendgemaakt is wat die verzekeraar precies moet verbeteren, is duidelijk dat de NZa vindt dat het bedrijf niet volledig voldoet aan de zorgplicht. Maar wat houdt die zorgplicht in? Wat mag een klant van de zorgverzekeraar verwachten?
In het kort komt het hierop neer, zegt hoogleraar gezondheidsrecht Martin Buijsen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam: zorgverzekeraars moeten voor hun verzekerden goede, veilige, tijdige, betaalbare en bereikbare zorg organiseren. Het betekent in de eerste plaats dat verzekeraars voldoende zorg moeten inkopen. Maar ze zijn ook verplicht verzekerden die op de wachtlijst belanden te helpen om te kijken of ze elders eerder aan de beurt zijn.
Buijsen: “Als je door je huisarts bijvoorbeeld wordt doorverwezen naar een ziekenhuis waar de wachttijden lang zijn, dan kun je je zorgverzekeraar vragen of er niet ook een ander gecontracteerd ziekenhuis is waar je sneller terechtkunt.”
Bron: Academie Nieuwe Zorg