Publicatiedatum: 15 maart 2025

Ziekenhuizen laten patiënten onnodig lang wachten op een operatie of behandeling door hen nauwelijks te informeren over kortere wachttijden op een andere plek of over de mogelijkheid van zorgbemiddeling. Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek onder bijna 10.000 patiënten. Slechts 7% van de patiënten die de afgelopen twee jaar wachtte op een operatie of behandeling werd gewezen op de mogelijkheid om sneller geholpen te worden in een ander ziekenhuis. Slechts 4% werd gewezen op het bestaan van zorgbemiddeling door de zorgverzekeraar.

Lange wachttijden voor patiënten kunnen grote gevolgen hebben: patiënten ervaren in deze periode vaak pijn, onzekerheid en beperkingen in het dagelijks leven. In sommige gevallen verslechtert hun gezondheid zelfs, waardoor de uiteindelijke behandeling complexer wordt.

Snellere zorg is vaak mogelijk, maar patiënten worden niet geïnformeerd

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat patiënten die zelf op zoek gaan naar een alternatief, of die via hun zorgverzekeraar gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling, vaak wél sneller geholpen worden. Van de mensen die zelf actief op zoek gingen naar een sneller alternatief, wist bijna de helft (49%) daadwerkelijk een kortere wachttijd te realiseren. Voor 23% van hen scheelde dit zelfs meer dan vier maanden. Ook zorgbemiddeling door de verzekeraar werkt: 58% van de patiënten die hier ervaring mee heeft, geeft aan dat de wachttijd door bemiddeling één of meerdere keren korter werd.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland