Publicatiedatum: 30 april 2025
AMSTERDAM – Het aantal mensen dat achterloopt met het betalen van hun zorgpremie neemt toe. Dat laat Theunis Schaafstra, directeur van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ), weten in het jaarverslag van de stichting over 2024.
Volgens de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen is het belangrijk om mensen te wijzen op de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen met hun zorgverzekeraar. SKGZ helpt verzekerden bij vragen en klachten over zorgverzekeringen. In het jaarverslag van de stichting spreekt Schaafstra zijn zorgen uit over de premieschulden. Hij benadrukt het belang van goede voorlichting aan de groep wanbetalers. „Het is belangrijk om mensen tijdig te wijzen op betalingsregelingen met hun verzekeraar. Daarmee voorkom je dat de premie-inning overgaat naar het CAK – en daarmee stijgt.”
Een ander groeiend knelpunt dat de directeur signaleert: mensen die onverzekerd raken, zoals arbeidsmigranten die ziek worden, hun werk verliezen en daarmee ook hun zorgverzekering en huisvesting kwijt zijn. „Zij vallen soms volledig tussen wal en schip”, ziet Schaafstra.
Onbegrijpelijke procedures
De organisatie waarschuwt dat mensen nog te vaak verdwalen in regels, formulieren en onbegrijpelijke procedures. „Toegang tot zorg mag niet afhangen van hoe goed je de regels kent of hoe mondig je bent”, zegt bestuursvoorzitter van de SKGZ, Ton Rombouts. Schaafstra voegt daaraan toe: „Vooral hulpverleners in het sociale domein zijn de brug tussen ons en de mensen die ons nodig hebben. Samen kunnen we doen wat helpt. Maar krijgen zij daar wel voldoende ruimte voor? Daar maken we ons zorgen over.”
Bron: Academie Nieuwe Zorg