Publicatiedatum: 13 mei 2025

Zorgverleners en zorggebruikers maken iets vaker gebruik van digitale middelen. Ook zijn zij iets positiever over de impact van digitale zorg. Dat blijkt uit de Monitor Digitale Zorg 2024 van het Nivel, RIVM en National eHealth Living Lab (NeLL). Sommige toepassingen worden veel gebruikt, zoals het patiëntportaal of digitale schriftelijke communicatie, maar andere middelen nog weinig. Zowel zorgverleners als zorggebruikers zien over het algemeen wel ruimte om zorg nog vaker (deels) digitaal aan te bieden.

Het is zinvol om onderzoek te doen naar manieren om meer zorg te digitaliseren en bestaande digitale zorg en middelen vaker in te zetten. Het betrekken van zowel zorgverleners als zorggebruikers is hierbij belangrijk, zodat ervaringen en behoeften vanuit verschillende perspectieven worden meegenomen.

Bepaalde groepen mensen maken minder gebruik van digitale zorg

Ouderen en mensen die alleen basisonderwijs of vmbo hebben gevolgd, maken nog steeds minder gebruik van digitale zorg. Zij zoeken bijvoorbeeld minder vaak informatie over gezondheid op via websites of apps. Ook zijn zij minder positief over digitale zorg. Om de zorg voor iedereen toegankelijk te houden, is het belangrijk om iedereen, en vooral deze mensen, voldoende te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van trainingen.

Bron: Nivel