Publicatiedatum: 16 mei 2025
Niet iedereen weet dat apothekers geld rekenen voor de uitgifte van medicatie. In sommige gevallen moeten ze daar ook uitleg bij geven. Dat apothekers kosten rekenen, vinden veel mensen niet het probleem. Maar niet iedereen is tevreden over hoe deze kosten in verhouding staan tot de gegeven uitleg, of tot de prijs van de medicatie zelf, blijkt uit ons Radar Panel-onderzoek. Zo betaalde iemand 22 euro voor uitleg en uitgifte van een zalf die 1,15 euro kost. En wat als de kosten onterecht worden gerekend?
Radar ondervroeg ruim 20.000 leden van het Radar Panel, die in de afgelopen 2 jaar medicijnen op doktersrecept hebben gehaald (of bezorgd gekregen) van de apotheek. Twee derde wist dat iedere keer dat je medicatie krijgt van de apotheek, je uitgiftekosten betaalt. Formeel heten deze ‘terhandstellingskosten’. 1 op de 3 was hier niet mee bekend.
Verplichte betaalde uitleg
72 procent weet dat de apotheker daarnaast in sommige gevallen verplicht is om betaalde uitleg te geven. Dit is het geval wanneer je een nieuw medicijn krijgt (dus een medicijn dat je niet eerder hebt gebruikt), of wanneer je het medicijn wel eerder hebt gehad, maar waarvan het langer dan een jaar geleden is dat de apotheek het aan jou verstrekte.
In zulke gevallen is de apotheker (of de assistent) verplicht om een begeleidingsgesprek met je te voeren, waarin je uitleg krijgt over de medicatie. Dit heet een ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek’. 28 procent was hier niet van op de hoogte. 5 jaar geleden, toen we dit ook peilden, was het nog 33 procent die niet van deze kosten op de hoogte was.
Bron: Radar