Publicatiedatum: 7 juli 2025

AMSTERDAM- Driekwart jaar is er onderhandeld over een nieuw zorgakkoord en woensdagavond kwam er eindelijk witte rook. Een ruim honderd pagina’s tellend stuk met daarin tal van maatregelen die de zorg toegankelijk moeten houden. Minister blij, zorgaanbieders blij, zorgverzekeraars blij. Maar wat merken patiënten van al dat moois? Bestuursvoorzitters Georgette Fijneman (Zilveren Kruis) en Wouter Bos (Menzis) leggen het uit.

Stel, je staat al maanden op een wachtlijst voor een bepaalde behandeling in het ziekenhuis of bij de psychiater en dan belt je zorgverzekeraar: ’We hebben nog wel een plekje bij een andere zorgaanbieder voor je’. Dat gebeurt nu niet, want zorgverzekeraars hebben geen inzicht in wie er op een wachtlijst staat. Maar straks wel, zo belooft Fijneman. „We mogen verzekerden die op een wachtlijst staan nu niet proactief benaderen, maar met de nieuwe afspraken in het zorgakkoord, mag dat – mits mensen toestemming hebben gegeven – wel. We kunnen dan kijken of iemand in een ander ziekenhuis of bij en andere behandelaar eerder terecht kan.” Haar collega Wouter Bos voorspelt dat dit een groot verschil gaat maken. „Mensen kunnen ons nu ook al bellen voor wachtlijstbemiddeling, maar veel verzekerden weten niet dat dat kan. Voor de groep die ons wel weet te vinden, kunnen we de wachttijd gemiddeld drie maanden verkorten. Dat zijn echt indrukwekkende resultaten”, vindt Bos, die ook realistisch is, want: „nee, dat zal niet voor iedere verzekerde lukken, maar daar zit wel een enorm potentieel.”

Bron: Academie Nieuwe Zorg