Vanaf januari als patiënt veel sneller aan de beurt? Dit is hoe het werkt

Publicatiedatum: 8 september 2025

Patiënten die worden doorverwezen door hun huisarts, zijn vanaf januari mogelijk wel drie maanden sneller aan de beurt dan nu. Maandag wordt daar een definitieve klap op gegeven, maar de voorbereidingen zijn al in volle gang. Hoe gaat dat straks werken?

Wat gaat er op 1 januari precies veranderen?
De zorgverzekeraars krijgen dan inzicht in wie er op de wachtlijsten staan. „Dat is nu niet zo”, legt directeur medische specialistische zorg Wouter van Maarseveen van VGZ uit. „Probleem is dat wij pas weten dat iemand patiënt is als we er declaraties over binnenkomen of als een patiënt zelf contact met ons opneemt. Maar wij willen heel graag eerder betrokken worden, om patiënten zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen”, legt de directeur van VGZ uit. Die zorgverzekeraar is een van de grootste van het land en vooral actief in onder meer Brabant, de regio Nijmegen, Noord-Holland en Noord- en Midden-Limburg.
Hoe komen verzekeraars te weten wie er op wachtlijsten staan?
Op het moment dat iemand door bijvoorbeeld de huisarts wordt verwezen naar een specialist, krijgt diegene vanaf 1 januari automatisch de vraag of er behoefte is aan hulp van de zorgverzekeraar. „Dan krijgt de verzekeraar een seintje. Wij weten dan niet wat een patiënt heeft, maar nemen dan contact op.”
De verzekeraars gaan echt met iedereen contact opnemen?
Dat is wel de bedoeling, bezweert Van Maarseveen, bij wie aangeeft dat te willen. Zijn eigen organisatie is al volop bezig om zich voor te bereiden op een mogelijke golf aan hulpvragen. „Dat kan deels ook digitaal gebeuren, maar we zullen ook extra mensen nodig hebben.” Het gaat wel om patiënten die geconfronteerd worden met wachttijden die langer zijn dan wat landelijk als acceptabel is afgesproken. Is de wachttijd redelijk, dan komt er geen contact.

Bron: Academie Nieuwe Zorg