Doorbraak voor wachtende patiënten: zorgverzekeraars gaan actief helpen bij wachttijden

Publicatiedatum: 9 september 2025

Deze week is het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) ondertekend. Daarin is op aandringen van Patiëntenfederatie Nederland een doorbraak bereikt in de strijd tegen te lange wachttijden. Voor het eerst krijgen zorgverzekeraars namelijk inzicht in wie van hun verzekerden op wachtlijsten van ziekenhuizen en klinieken staan, en kunnen zij hun verzekerden proactief naar een sneller alternatief bemiddelen als de wachttijd te lang is. 

Wachttijden vaak onaanvaardbaar en onnodig lang

Veel patiënten wachten momenteel vele weken tot maanden op een behandeling of operatie. Uit recent onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat 8 op de 10 patiënten wachttijden te lang vindt. Bijna de helft ervaart hierdoor verergering van klachten, stress of verlies van kwaliteit van leven.

Tegelijkertijd weten we dat de wachttijden in Nederland per zorgaanbieder behoorlijk kunnen verschillen. Waar je in het ene ziekenhuis soms een halfjaar op een bepaalde operatie moet wachten, is er in een ander ziekenhuis binnen een paar weken plek. Slechts 7% van de patiënten die op een wachtlijst staan worden gewezen op snellere alternatieven. Nog minder patiënten worden gewezen op het bestaan van zorgbemiddeling vanuit de verzekeraar, blijkt uit hetzelfde onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland.  

Bij zorgbemiddeling gaat de verzekeraar voor patiënten op zoek naar een sneller alternatief. Uit het onderzoek van Patiëntenfederatie blijkt dat effectief. Ruim de helft van de patiënten dat aan zorgbemiddeling doet werd hierdoor uiteindelijk sneller geholpen. 

Bron: Patiëntenfederatie Nederland