Digitale medicatiebegeleiding bij de apotheek

Publicatiedatum: 28 oktober 2025

De poliklinische apotheek van Tergooi MC heeft met digitale medicatiebegeleiding via BeterDichtbij een grote stap gezet richting efficiëntere en duurzame zorg. Sinds de invoering in 2021 kunnen patiënten eenvoudig en veilig communiceren met hun apotheek, digitale voorlichtingsfolders ontvangen en op elk moment vragen stellen over hun medicatie. Het resultaat: 60% minder telefoontjes, effectievere werkprocessen en meer rust en overzicht voor zowel patiënten als het apotheekteam.

De poliklinische apotheek van Tergooi MC heeft met digitale medicatiebegeleiding via BeterDichtbij een grote stap gezet richting efficiëntere en duurzame zorg. Sinds de invoering in 2021 kunnen patiënten eenvoudig en veilig communiceren met hun apotheek, digitale voorlichtingsfolders ontvangen en op elk moment vragen stellen over hun medicatie. Het resultaat: 60% minder telefoontjes, effectievere werkprocessen en meer rust en overzicht voor zowel patiënten als het apotheekteam.

“Met digitale zorg via BeterDichtbij ervaren wij als apotheekteam meer rust en ruimte. Zo kunnen wij onze patiënten beter begeleiden en dragen we samen bij aan duurzame zorg,” vertelt Felix Korving, poliklinisch apotheker bij Tergooi MC.

Slimme digitale ondersteuning bij medicatiegebruik
Voorheen waren patiënten afhankelijk van de openingstijden van de apotheek en telefonisch contact, wat leidde tot veel ad-hocvragen en hoge werkdruk. Met BeterDichtbij sturen patiënten nu eenvoudig hun vragen via de app, ook in de avonduren of het weekend.

Bron: Farma Actueel