Publicatiedatum: 22 mei 2025

Wanneer een patiënt zich meldt bij een zorgverlener, is die zorgverlener onder andere verplicht de identiteit en het BSN-nummer van deze patiënt te checken. Die controle gebeurt aan de hand van een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort, identiteitskaart of een rijbewijs. Dat kan fysiek plaatsvinden, bijvoorbeeld aan de balie door een medewerker van de zorgorganisatie. Maar het mag ook digitaal met apps die bijvoorbeeld ook door banken gebruikt worden.

Digitaal kent voordelen

De digitale check kent verschillende voordelen. Een patiënt die zorg op afstand krijgt, bijvoorbeeld thuismonitoring of een beeldbelconsult, hoeft voor het eerste contact niet meer eerst naar het ziekenhuis te komen om zich te identificeren. Dat is comfortabeler voor de patiënt en het scheelt reisbewegingen. Bovendien is een digitale identificatie minder tijdrovend voor baliemedewerkers en draagt het bij aan het ‘ontregelen’ van de zorg.

Discussies

Binnen zorgorganisaties leefde lange tijd onduidelijkheid over de mogelijkheid van digitale identificatie. Dat zorgde voor discussies binnen organisaties, en onnodig verkeer van patiënten die soms alleen voor de identificatie op pad moesten. Lex Pater is senior beleidsadviseur van de NVZ en vertegenwoordiger van de medisch-specialistische zorg in de IZA-werkgroep Digitale en Hybride zorg. In deze werkgroep werd het probleem aangekaart en opgepakt

Bron: Academie Nieuwe Zorg