Publicatiedatum: 1 mei 2025
De wachttijd in ziekenhuizen, zoals bij de huisarts bekend is, klopt niet altijd en is regelmatig langer. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Gelderland. Huisartsen en patiënten gebruiken die informatie bij hun keuze voor een ziekenhuis. “Dan is het lastig als die wachttijden niet kloppen”, zegt huisarts Siegelaar uit Apeldoorn.
Als een huisarts doorverwijst naar een ziekenhuis, kan hij of zij via zijn eigen systeem doorklikken naar ZorgDomein, een digitaal systeem dat zorgverleners helpt met het vinden, kiezen en regelen van zorg. Zo kan de huisarts zien hoe lang de wachttijd is in bijvoorbeeld de ziekenhuizen in de buurt. Maar het komt geregeld voor dat die wachttijden in ZorgDomein niet kloppen, bevestigen meerdere huisartsenkoepels en ziekenhuizen in Gelderland.
In de praktijk is het vaak langer. Soms wel een maand of meer.
“De wachttijden in ZorgDomein zijn vaak optimistisch. In de praktijk is het vaak langer. Soms wel een maand of meer”, bevestigt huisarts Joost Siegelaar, die ook medisch bestuurder is van Huisartsenzorg Oude IJssel. “Het is heel onhandig bij het adviseren van de patiënt. Ik zeg daarom vaak: ik heb een idee van de wachttijd, maar ik weet niet of die klopt.” Ook voor de patiënt is het lastig. Die mag zelf kiezen voor een ziekenhuis en baseert die keuze mede op de wachttijd voor een afspraak. Als blijkt dat de aangegeven wachttijd eigenlijk langer is, had de patiënt misschien voor een ander ziekenhuis gekozen. “Het is echt lastig als die wachttijden niet kloppen”, vindt huisarts Siegelaar.
Bron: Academie Nieuwe Zorg