Publicatiedatum: 7 oktober 2025
Hoe kijken patiënten en bezoekers aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor goede zorg? Dit is de hoofdvraag uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) elke 2 jaar laat uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. In 2025 hebben 20.000 mensen van 18 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld.
Belangrijkste resultaten
De belangrijkste, of meest opvallende, bevindingen in deze editie van het onderzoek naar het imago van de zorg zijn:
- Nederlandse ziekenhuizen hebben een onverminderd sterk imago en hebben sinds 2017 vooruitgang geboekt op imagofactoren zoals persoonlijke aandacht, kwaliteit, efficiency en facilitaire voorzieningen.
- Nederlanders geven in 2025 gemiddeld een 7,8 voor de ziekenhuizen waar ze zijn geweest als patiënt of bezoeker. Als we alleen naar patiënten kijken is dat een 7,9. Ten opzichte van 2023 zien we dat het beeld van ziekenhuizen nog steeds zeer positief is. De aanbevelingsbereidheid (NPS) is nagenoeg gelijk gebleven van 17 naar 16.
- Zowel de reputatie als het imago van de Nederlandse ziekenhuizen is nog steeds hoog. De factoren die dit bepalen vertonen een lichte stijging ten opzichte van 2023. De factor efficiency (gemak, geen gedoe) scoort van alle factoren het laagst (61%).
- Jongere patiënten (<29 jaar, ook wel Gen Z) maken relatief vaker gebruik van zorg op afstand zoals beeldbellen, e-consult en thuismonitoring dan de oudere generatie (60+). Daarentegen maakt de oudere generatie (60+) relatief meer gebruik van telefonische consulten dan de jongere patiënten.
Bron: Academie Nieuwe Zorg