Publicatiedatum: 28 mei 2025
Elke dag 135 afspraken die niet doorgaan. Daarmee worden het Franciscus ziekenhuis en andere zorginstanties geconfronteerd. Met alle gevolgen van dien voor patiënt en arts. „Frustrerend”, vindt kinderarts Paul de Laat. „Maar het heeft geen zin de patiënt de schuld te geven.”
Als De Laat in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis op de poli zit en spreekuur heeft, is er altijd wel één afspraak waarop hij nodeloos wacht. „Dat overkomt iedere kinderarts en op andere afdelingen zelfs hele teams. Zonde, want er is een wachtlijst aan patiënten.”
Waar de zorgkosten in ons land de pan uitrijzen en het personeelstekort steeds nijpender wordt, zijn no-shows zoals dat heet niet erg efficiënt. Het topklinische ziekenhuis Franciscus heeft berekend dat vorig jaar 49.233 van in totaal 726.381 afspraken niet doorgingen of te laat werden afgezegd.
Nog langere wachtlijsten
Het leidt tot – nog – langere wachtlijsten, patiënten lopen hun noodzakelijke behandeling mis en het kan in de zorgpremie worden doorberekend. Aan de kant van het ziekenhuis is een no-show verspilling van kostbare tijd, verloren zorg en extra werk voor nieuwe afspraken.
Bron: Academie Nieuwe Zorg