Publicatiedatum: 23 mei 2025
AMSTERDAM – Harde geluiden, weinig licht, overal informatie over ziek zijn en weinig privacy; wachtkamers van veel Nederlandse huisartsenpraktijken zijn slecht ingericht. En dat heeft invloed op de kwaliteit van een consult, vertelt Elke Miedema, docent-onderzoeker Gebouwde Omgeving aan de hogeschool InHolland. „Verbetering kan al met een paar simpele aanpassingen.”
Een potje urine afleveren bij de assistente die achter de balie zit, of even uitleggen waar je precies voor komt, terwijl andere patiënten in de wachtkamer mee kunnen luisteren. Veel mensen generen zich daarvoor of vinden het onprettig. Gebrek aan privacy komt veel voor in wachtkamers. „Het kan stress veroorzaken en dat heeft invloed op de zorg. Als mensen niet ontspannen zijn, luisteren ze vaak slechter naar een arts, ze stellen minder goede vragen en kunnen ook minder goed vertellen wat er eigenlijk aan de hand is”, vertelt Miedema. Slechte wachtkamers huisartsen zorgen voor onnodige zorgkosten
Dat heeft gevolgen, legt de docent-onderzoeker uit die tevens voorzitter is van de taskforce Health Promoting Built Environment. „Mensen horen bijvoorbeeld niet goed hoe ze hun klachten aan moeten pakken of hun medicijnen moeten innemen. En dat kan vervelende gevolgen hebben voor de patiënt. Maar vaak leidt het ook tot onnodige doorverwijzingen, omdat een arts niet goed helder krijgt wat er aan de hand Bekijk hier de Raad van Inspiratie van de Academie Nieuwezorg. vOf komt een patiënt onnodig voor een herhaalconsult”, schetst Miedema. „Het
heeft dus effect op de efficiency van de huisarts en leidt tot hogere zorgkosten.”
Bron: Academie Nieuwe Zorg