Publicatiedatum: 13 juni 2025

Digitale zorg moet net zo vanzelfsprekend worden als een afspraak bij de huisarts. Met die boodschap is de landelijke campagne ‘Zorg digitaal. Fijn dat het kan!’ gestart. De campagne, ontwikkeld door het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland, heeft als doel om patiënten én zorgverleners bewuster te maken van de mogelijkheden van digitale zorg – en het gesprek daarover aan te moedigen.

Digitale zorg groeit in belang nu de zorgvraag toeneemt, personeel schaars is en de behoefte aan toegankelijke, efficiënte zorg groter wordt. Toch blijkt dat veel mensen de digitale opties nog niet kennen of niet benutten, terwijl deze oplossingen vaak tijd besparen, gemak bieden en de kwaliteit van leven verbeteren.

Patiënten waarderen digitale zorg – als ze het gebruiken

“Uit onze onderzoeken blijkt dat patiënten die digitale zorg gebruiken daar positief over zijn,” zegt Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. Thuismonitoring wordt bijvoorbeeld hoog gewaardeerd: het geeft rust, overzicht en voorkomt onnodige consulten.”

Digitale zorg kent inmiddels vele vormen. Denk aan digitale consulten met de huisarts of specialist, thuismonitoring bij chronische aandoeningen, apps die mensen ondersteunen om zelfstandig te blijven wonen, en e-health toepassingen in de geestelijke gezondheidszorg. Ondanks deze groeiende diversiteit is digitale zorg voor veel mensen nog onbekend, onbesproken of onbenut. “Het is inmiddels 2025,” vervolgt Schellekens. “Digitale zorg moet standaard onderwerp van gesprek zijn in de spreekkamer. Alleen dan kan het zijn volledige waarde bewijzen.”

Bron: Academie Nieuwe Zorg