Publicatiedatum: 16 mei 2025
De verkoop van voedingssupplementen als collageen, resveratrol en berberine blijft groeien, mede door de gezondheidsclaims die allerlei influencers maken op sociale media. Maar voor die claims is geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden.
De verkoop van voedingssupplementen zit flink in de lift. De brancheorganisatie NPN (Natuur- en gezondheidsProducten Nederland), met zo’n honderd leden, ziet bij de meeste van zijn aangesloten bedrijven een omzetstijging, laat de woordvoerder desgevraagd weten. De NPN is de branchevereniging voor producenten, grondstofleveranciers, groothandelaren, importeurs en distributeurs van voedingssupplementen, zoals vitamine- en kruidenpreparaten.
Er komen steeds meer bedrijven bij die supplementen verkopen maar geen lid zijn van de NPN, schrijft de woordvoerder in haar e-mail. De Nederlandse consument besteedde in 2024 gemiddeld 80 euro aan voedingssupplementen wat resulteerde in een totale marktomzet van 860 miljoen euro, 11 procent meer dan het jaar daarvoor (2023). De marges zijn groot getuige de vele reclame die bedrijven als VitaePro maken voor hun supplementen, op tv en in kwaliteitskranten. Vitamine D is het meeste verkochte voedingssupplement; daarna volgen multivitaminen en magnesium.
‘Sociale media – influencers – dragen bij aan de populariteit van voedingssupplementen’, meldt de NPN. Het gaat dan om BN’ers als bijvoorbeeld presentator en veel meer Arie Boomsma, actrice Fajah Lourens, zanger Tim Douwsma enzelfbenoemd breinexpert Charlotte Labee om influencers als actrice Isa Hoes en Rens Kroes en om rare types als oerdieet-gelovige en zonnecrème- en vaccinhater Mike Verest. Enkelen houden zelf een eigen supplementenmerk in de lucht. Criticaster/kwakzalverijbestrijder Adriaan ter Braack fileerde er twee – Boomsma en Lourens – in een recent interview met het Algemeen Dagblad.
Bron: Vereniging tegen Kwakzalverij