Publicatiedatum: 4 juni 2025
Kostenbesparing was in het afgelopen overstapseizoen voor mensen de belangrijkste reden om voor een nieuwe zorgverzekering te kiezen. Dat blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt.
De twee belangrijkste aanleidingen voor mensen om zich te oriënteren op een nieuwe zorgverzekering zijn de gestegen dagelijkse kosten (45%) en de hoogte van de premie (22%). Ook bij de daadwerkelijke overstap blijkt prijs doorslaggevend: 63% van de overstappers noemt kostenbesparing als reden voor hun keuze. Ook trouwe klanten – die al tien jaar of langer bij dezelfde verzekeraar zitten – stappen dit jaar vaker over vanwege de kosten (42%, een stijging van 4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar). Waar in eerdere jaren de dekking van de zorgverzekering nog vaker werd genoemd als overstapreden, is dat nu afgenomen.
Lage premie belangrijk
Mensen vinden het vooral belangrijk dat hun zorgverzekeraar zorgt voor een lage premie. 37% van de ondervraagden vindt dat de verzekeraar zich vooral moet richten op het onderhandelen met zorgverleners om de premie laag te houden. De premie is daarmee belangrijker geworden dan voorgaande jaren. Daarnaast noemt 32% het bieden van keuzevrijheid als belangrijke taak. Bij de keuze voor een specifieke verzekering hechten mensen veel waarde aan toegang tot hun favoriete ziekenhuis zonder bijbetaling.
Bron: Academie Nieuwe Zorg