Publicatiedatum: 3 juli 2025

De wachtkamer is geen neutrale ruimte. Hoe die eruitziet en is ingedeeld, bepaalt hoe patiënten het consult ingaan, hoeveel ze onthouden én hoe trouw ze adviezen opvolgen. Tijd dus om deze plek mee te nemen in het gesprek over toekomstbestendige (huisartsen)zorg, betoogt Elke Miedema, gespecialiseerd in gebouwen die gezondheid bevorderen.

Een patiënt die gehaast binnenkomt, nauwelijks vragen stelt, en toch later om een herhaalbezoek vraagt voor dezelfde klachten. Herkenbaar? De inrichting van de wachtkamer speelt hierbij een grotere rol dan vaak wordt gedacht. 

In veel wachtkamers is weinig daglicht en beperkte ruimte. Dat zorgt ervoor dat patiënten te weinig privacy, ontspanning en comfort ervaren in een omgeving waar ze vaak lang moeten wachten, en geëmotioneerd of gespannen zijn. Daarbij kunnen andere bezoekers misschien hun tranen zien, of persoonlijke gesprekken met de assistent horen. Een rustige plek opzoeken is lastig, net als bewegen of staan. Dit kan leiden tot extra stress en een minder effectief consult.

Stress beïnvloedt het consult

Stress beïnvloedt de informatieverwerking en herinnering. Terwijl rust patiënten in de spreekkamer juist helpt om goed uit te leggen waar ze tegenaan lopen en om betere vragen te stellen. Door stress onthouden patiënten gemiddeld minder van het advies. Dat verhoogt de kans op fout medicatiegebruik, verkeerd doorverwijzen en herhaalbezoeken.

Bron: Arts en Auto