Publicatiedatum: 4 juni 20255

Digitale zorg maakt het leven van patiënten makkelijker. Ze vinden het laagdrempelig, eenvoudig in gebruik en ervaren meer regie. Toch is digitale zorg voor veel mensen nog onbekend. De mogelijkheden worden in de spreekkamer vaak niet besproken, of worden simpelweg niet aangeboden. Dat moet anders, vindt Patiëntenfederatie Nederland. Daarom lanceren we deze week de publiekscampagne ‘Zorg digitaal, fijn dat het kan’

Patiënten positief

Digitale zorg is er in veel vormen: thuismonitoring bij chronische aandoeningen, digitaal contact met de huisarts, ondersteuning om langer zelfstandig thuis te wonen, en online begeleiding in de geestelijke gezondheidszorg. En wie ermee werkt, is positief. “Uit onze onderzoeken blijkt dat patiënten die digitale zorg gebruiken daar enthousiast en tevreden over zijn,” zegt Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “Thuismonitoring wordt bijvoorbeeld zeer gewaardeerd. Het geeft rust, gemak en voorkomt onnodige bezoeken aan huisarts of ziekenhuis.”

Nog te vaak onbekend, onbesproken of onbenut

Tegelijkertijd gebruikt een groot deel van de mensen digitale zorg nog niet – vaak omdat ze niet weten dat het kan, het niet wordt besproken of zelfs omdat het niet wordt aangeboden. “Het is inmiddels 2025. Dat moeten we echt beter doen,” zegt Schellekens. “Digitale zorg kan pas zijn waarde bewijzen als het beschikbaar is, begrijpelijk voor iedereen, en vooral: bespreekbaar in elke spreekkamer.”

Bron: Patiënten Federatie Nederland