Publicatiedatum: 18 juni 2025
Toegankelijkheid
De toegankelijkheid van zorg in Nederland staat onder grote druk. Dat blijkt uit de eerste editie van de Patiëntenmonitor van Patiëntenfederatie Nederland, waarin ruim 10.000 patiënten gevraagd werden naar hun ervaringen met de zorg in 2024. De uitkomsten laten onder andere zien dat financiële drempels, lange wachttijden en medicijntekorten voor veel patiënten serieuze gevolgen hebben.
Financiële drempels houden mensen bij de zorg weg
Zo geeft zo’n een op de acht deelnemers (13%) aan in 2024 zorg gemeden te hebben of uitgesteld vanwege de hoge kosten. Het gaat dan met name om zorg die niet volledig vergoed wordt, zoals tandartszorg en fysiotherapie, maar ook andere vormen van zorg worden gemeden.
De gevolgen zijn aanzienlijk: 84% van de mensen die zorg gemeden heeft in 2024 kreeg daardoor meer pijn of klachten, 70% ervoer stress of onzekerheid, en voor bijna een kwart verslechterde de kwaliteit van leven.
Wachttijden zijn meer dan een ongemak
Ook wachttijden zorgen ervoor dat de toegankelijkheid van de zorg in Nederland onder druk staat. Van de deelnemers die in 2024 een ziekenhuis- of kliniekbehandeling ondergingen, moest 63% daar een tijd op wachten. Van de mensen die moesten wachten op zorg, wachtte een kwart langer dan een maand, 24% zelfs twee maanden of meer. De helft van de patiënten die moest wachten op zorg ondervond daar hinder van. 88% van hen kreeg meer pijn of klachten, 70% kampte met stress en onzekerheid, en 14% liep zelfs blijvende gezondheidsschade op.
Schellekens benadrukt dat wachttijden niet alleen ongemak veroorzaken: “Wachten op zorg is niet alleen vervelend; het leidt vaak tot verergering van klachten en kan blijvende schade veroorzaken. We moeten alles op alles zetten om deze wachttijden te verkorten en de toegankelijkheid van zorg te verbeteren.”
Bron: Patiënten Federatie Nederland