Publicatiedatum: 25 maart 2025

Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen succesvol met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms lastig. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen succesvol met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Hier vind je twee mooie voorbeelden van succesvolle zorgbemiddeling Wachtlijstbemiddeling – Zilveren Kruis en Menzis (Bijna 100 dagen wachttijdwinst per klant door bemiddeling).

Op de website Mijnzorgverzekeraar.nl staat in beeld en tekst simpel en overzichtelijk meer informatie over zorgbemiddeling. En vind je ook van alle zorgverzekeraars het telefoonnummer dat je kunt gebruiken.

Het is voor zorgverzekeraars belangrijk dat er meer transparantie komt over de wachtlijsten, om twee redenen. Allereerst om mensen te helpen om via actieve zorgbemiddeling sneller zorg te krijgen en om hier bij het inkopen van zorg rekening mee te houden zodat zorgcapaciteit wordt geoptimaliseerd. Nu moeten zorgverzekeraars wachten tot de verzekerde zich meldt; daardoor kunnen zorgverzekeraars niet proactief mensen helpen en hebben zij onvoldoende overzicht.

Bron: Academie Nieuwe Zorg