Publicatiedatum: 28 november 2025
Bijna de helft van de zorgprofessionals (49%) vindt dat de digitale vaardigheden van patiënten worden overschat. Dat leidt nu al tot merkbare problemen: 52 procent ziet dat verschillen in digitale vaardigheden zorgen voor ongelijkheid en risico’s voor de toegankelijkheid van zorg.
Dat blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Conclusion naar digitale transformatie in de Nederlandse zorg, uitgevoerd onder 643 professionals, waaronder IT-beslissers, CMIO’s, CNIO’s, zorgmanagement en artsen.
Oorzaken
Volgens de respondenten zijn er twee belangrijke oorzaken. Ruim vier op de tien (43%) stellen dat patiënten onvoldoende digitale vaardigheden hebben. Daarnaast vindt 41 procent dat de gebruiksvriendelijkheid van apps, zoals portalen, medicatie-apps en toepassingen voor thuismonitoring, nog ondermaats is. Dit leidt tot concrete problemen: patiënten die uitslagen niet kunnen inzien, medicatie-instructies missen of geen online afspraak kunnen maken.
Menselijkheid
Naast praktische obstakels maken zorgprofessionals zich zorgen over het behoud van menselijkheid in de zorg. Hoewel 88 procent vindt dat menselijkheid voorop moet staan bij digitalisering, vreest 42 procent dat door de focus op techniek het menselijke aspect verdwijnt. Bovendien vindt bijna de helft (48%) dat digitale zorg te vaak wordt gestuurd door organisatorische belangen in plaats van patiëntbehoeften.
Bron: Skipr

