Publicatiedatum: 3 juni 2026
Veel patiënten moeten veel te lang wachten op zorg, blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de NOS in samenwerking met regionale omroepen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend, maar niet verrassend. Wachttijden in de Nederlandse zorg zijn al jaren te lang. En door de grote verschillen tussen regio’s en zorgaanbieders zien we dat die wachttijden voor veel patiënten ook onnodig lang zijn.
De gevolgen van deze onnodig lange wachttijden zijn groot. Mensen leven langer met klachten, hun kwaliteit van leven neemt af en ze kunnen hun (vrijwilligers)werk minder goed uitvoeren. De gevolgen zijn daarmee niet alleen merkbaar voor patiënten zelf, maar voor de hele samenleving.
Wat opvalt in het onderzoek zijn de grote verschillen in wachttijden tussen regio’s en ziekenhuizen. Waar je in de ene regio langer dan een jaar moet wachten op zorg, kun je in de andere regio veel sneller aan de beurt zijn. Dat laat zien dat lange wachttijden niet altijd onvermijdelijk zijn.
Wachttijden kunnen te maken hebben met de beschikbare capaciteit in een regio. Maar we zien ook dat er in de ene regio beter wordt samengewerkt tussen zorgaanbieders dan in de andere. Daarnaast zijn er grote verschillen in de manier waarop zorg wordt georganiseerd. Zo zet de ene zorgaanbieder veel meer in op zaken als leefstijl en digitale zorg dan de andere.
Bron: Academie Nieuwe Zorg

